Helpen horeca Woluwe 1200Verdeling van maskers aan bewoners Woluwe1200woluwe 1200 - Gemeentelijke diensten alleen toegankelijk op afspraakHeropening van de gemeentescholen in Sint-Lambrechts-WoluweVideoconferentie burgemeester Maingain - Woluwe 1200Woluwe 1200: het dragen van een masker is verplichtWoluwe 1200: Hervatting van de parkeercontroleHet ministerieel besluit van 8 mei 2020Woluwe 1200: Fietsers vergeten vanaf de WoluwelaanDe toegang tot de groene promenade is verboden voor fietsers

De zachte mobiliteit bevorderen

 

Je fiets veilig stallen

Gesloten veloboxen

De gemeentelijke autoriteiten installeren elk jaar 5 gesloten veloboxen van 5 plaatsen elk die verhuurd zijn aan inwoners die over geen bergplaats voor hun fiets beschikken.
Vrijwel alle deze 21 boxen zijn vol. Een wachtlijst werd zelfs voor sommigen opgesteld.
Toch beschikt de velobox gelegen op de Heilige Familieplein over vijf vrije plaatsen.
Er zijn ook twee plaatsen beschikbaar in de box op de hoek tussen de Roodebeeksteenweg en de
Watermanlaan en één plaats in de box in de Kleurenprachtlaan.
Prioriteit zal worden verleend aan de kandidaten die hun fiets dagelijks gebruiken om naar hun werk te gaan (sur base d’une attestation de l’employeur).

Fietsparkeerplaatsen

Er bestaan in de gemeente meer dan 1.200 fietsparkeerplaatsen, vooral langs de grote verkeersassen en in de omgeving van het openbaar vervoer of van het gemeentehuis.
Download hier het plan van fietsparkeerplaatsen

Info

Afdeling Studie Wegennet en GIS
evg-swg@woluwe1200.be
02.774.35.27

 

Het Gemeentelijk Mobiliteitsplan: bevordering van de mobiliteit; een alternatief voor het gebruik van de wagen

Een gemeentelijk mobiliteitsplan (GMP) werd ontwikkeld en wordt momenteel geïmplementeerd. Het heeft tot doel een nieuwe benadering van mobiliteit te ontwikkelen en de openbare ruimte opnieuw in te delen rekening houdende met een betere uitwisseling tussen alle gebruikers. Een van de doelstellingen is om een rationeler autogebruik te stimuleren door de bevordering van zacht verkeer: te voet, met de fiets of het openbaar vervoer.

Dit bestaat uit het ontwikkelen van infrastructuren die alternatief verkeer bevorderen: afgebakende voetgangerszones, etsstallingen, gedeelde fiets- en autostandplaatsen (Villo, Cambio, Zen cars, enz…), taxi- en Collecto standplaatsen, bushaltes en aparte busbanen, gehandicaptenparcours…) Veilige en kwalitatieve routes voor zacht verkeer moeten verder worden ontwikkeld, met name door optimaal gebruik te maken van het potentieel van de gemeentelijke groene zones voor voetgangers of fietsers. De Bypad actieplannen ( fietsers) en PAVE (wandelen) moeten de inwoners stimuleren om hiervan dagdagelijks gebruik te maken en deze plannen zijn momenteel eveneens volop in ontwikkeling.

 

Doorlopende wegen

Sint-Lambrechts-Woluwe was de eerste Brusselse gemeente die een signalisatie voor doorlopende wegen invoerde, waardoor fietsers weten of een doodlopende straat echt doodloopt of dit enkel geldt voor auto’s, en er dus wel degelijk een doorgang is voor fietsers. Dit maakt het zacht verkeer tussen verschillende wijken mogelijk.

 

Wist u dat?
Een elektrische fiets testen

De gemeente heeft 4 elektrische fietsen aangekocht. In samenwerking met Ateliers de la rue Voot organiseren we campagnes en de inwoners wordt de kans geboden om gedurende een week deze verschillende types elektrische fietsen gratis uit te proberen. Dit moet hun toelaten om uit te zoeken of ze een dagdagelijkse fietser kunnen worden. Meer informatie over deze campagnes vindt u in de gemeentepublicaties.
www.voot.be