Participerend budget Woluwe 1200Woluwe 1200 - we bezoeken de windmolen

Fietsers

 

Routes
Gewestelijke fietsroutes (GFR)

De gewestelijke fietsroutes worden aanbevolen voor verplaatsingen met de fiets op middel- en lange afstand door meerdere gemeenten (raadpleeg de website van Brussel Mobiliteit). Op het gemeentelijke gebied van Sint-Lambrechts-Woluwe, bestaan er 3:

  • GFR 3: het traject doorloopt de gemeente van west naar oost vanaf de Brand Whitlocklaan naar de Hippokrateslaan of de Wezembeeklaan;
  • GFR 4: het traject doorloopt de gemeente van west nar oost vanaf de Brand Whitlocklaan tot het einde van de Stokkelse Steenweg;
  • GFR B: het traject steekt de gemeente over van noord naar zuid vanaf de Grosjeanlaan naar het metrostation Gribaumont.

 

Gemeentelijke trajecten

Er werden op gemeentelijk niveau een aantal fietspaden ingericht:

  • Kerselarenlaan, van het Levieplein tot aan het Marie-Joséplein;
  • Konkelstraat;
  • fietspad gecombineerd met een voetgangerszone tussen het Heilige-Familieplein en de Steenboklaan.

 

Beperkt Eenrichtingsverkeer (BEV)

Er werden BEV’s ingericht in alle straten waar dit mogelijk was. In straten die niet breed genoeg zijn ( bijvoorbeeld de Sint-Lambertusstraat, de Karrestraat en de Hertogstraat) of waar het door de aanwezigheid van het openbaar vervoer gevaarlijk rijden is voor de fietsers, is dit niet gebeurd. De aanwezigheid van tramrails kan de inrichting van een BEV ook bemoeilijken.

Download hier de kaart van de BEV’s

 

Parkeren

Er bestaan in de gemeente meer dan 1.200 fietsparkeerplaatsen, vooral langs de grote verkeersassen en in de omgeving van het openbaar vervoer of van het gemeentehuis.

 

Gesloten veloboxen

De gemeentelijke autoriteiten installeren elk jaar 5 gesloten veloboxen van 5 plaatsen elk die verhuurd zijn aan inwoners die over geen bergplaats voor hun fiets beschikken.

Vrijwel alle deze 26 boxen zijn vol. Een wachtlijst werd zelfs voor sommigen opgesteld en de de gemeente zal spoedig 42 boxen rekenen.

Prioriteit zal worden verleend aan de kandidaten die hun fiets dagelijks gebruiken om naar hun werk te gaan (op basis van een verklaring van de werkgever).

Info
Afdeling Studie Wegennet en GIS
evg-swg@woluwe1200.be
02.774.35.27

 

Fietsenrekken

Wij doen een beroep op uw observatiezin!

Er werd een toezichtsprogramma opgezet dat gebaseerd is op de waarnemingen van de gemeenschapswachten op het terrein. Wij rekenen echter ook op uw medewerking.

Wilt u een fietsenrek in uw buurt of op een plaats die u vaak bezoekt met de fiets? Of merkt u gewoon plaatsen op waar de fietsenrekken vol zijn of waar fietsen in het wild geparkeerd worden? Laat het ons (indien mogelijk met een foto erbij) weten op het volgende adres: developpementstrategique@woluwe1200.be.

Uw suggesties zullen geanalyseerd worden door de dienst voor strategische ontwikkeling. Als de controle op het terrein positief blijkt, zal de gekozen plaats door de dienst voor het beheer van de openbare ruimte opgenomen worden in de jaarlijkse bestelling van nieuwe fietsenrekken.

De doelstelling van het gemeentelijke actieplan op basis van de gewestelijke doelstellingen is wel al bereikt – met name 1 fietsplaats per 20 autoplaatsen – maar de gemeentelijke autoriteiten willen nog een stap verder gaan.

 

Verdeelde fietsen
VILLO!

Vind een Villo!-station bij u in de buurt

 

Fietsen in vrije vloot en nieuwe gedeelde voertuigen

Sinds 1 juli 2022 is de wegcode aangepast aan deze nieuwe voertuigen voor de veiligheid van ons allemaal:

  • het gebruik ervan onder de wettelijke leeftijd van 16 jaar is ten strengste verboden, behalve op speelplaatsen, in voetgangerszones, residentiële en gereserveerde zones (Ravel);
  • ze kunnen maar door één persoon tegelijk bestuurd worden; er mag geen extra persoon als passagier worden vervoerd;
  • gebruikers van deze voertuigen worden beschouwd als fietsers en mogen niet op het trottoir rijden. Hun plaats is op de weg of op het fietspad als dat er is;
  • ze moeten worden geparkeerd op daarvoor geschikte plaatsen (verplichte parkeerplaatsen) of op plaatsen die met specifieke borden zijn aangegeven en speciaal daartoe ingericht zijn door de gemeentelijke of gewestelijke autoriteiten; bij afwezigheid van dergelijke borden is parkeren op het trottoir toegestaan, mits de step de doorgang van voetgangers en andere gebruikers niet belemmert.

Deze aanpassingen komen uiteraard bovenop de bestaande regels:

  • maximumsnelheid van 25 km/u;
  • verplichte uitrusting (witte reflector vooraan en rode reflector achteraan, witte reflecterende strook aan weerszijden van de voetsteunen, claxon, voldoende werkzame remmen, enz.);
  • dragen van een helm wordt ten zeerste aanbevolen.