Jaar 2020: verplichting om de bewonerskaart voor gereglementeerd parkeren te vernieuwen

Non classé Reacties uitgeschakeld voor Jaar 2020: verplichting om de bewonerskaart voor gereglementeerd parkeren te vernieuwen

Overeenkomstig de geldende gewestelijke wetgeving, dienen de gemeentelijke autoriteiten de houders van bewonerskaarten uit te nodigen om een aanvraag in te dienen om een nieuwe kaart te verkrijgen, die één jaar geldig zal zijn.

 

Bewonerskaarten moeten worden vernieuwd op 31 december 2019.
De kaart die u momenteel hebt, blijft echter geldig tot 31 januari 2020.
Na deze tijd, als u niet de nieuwe kaart te houden, kan een overtreding worden gevonden door de beëdigde officieren.

Klik hier om uw bewonerskaart online te vernieuwen

 

Deze gewestelijke verplichting heeft als doel om de reglementeringen die in de 19 Brusselse gemeenten van kracht zijn te uniformiseren.

Voortaan zal de bewonerskaart worden afgeleverd per kalenderjaar tegen betaling van een bedrag van 10 €, 50 € of 250 €, afhankelijk van de vraag of het de eerste, de tweede of de derde bewonerskaart per gezin betreft. De gewestelijke reglementering staat niet langer toe dat de gemeente meer dan drie kaarten per gezin aflevert.

Dientengevolge moet uw bewonerskaart vóór de 31ste december van dit jaar vernieuwd worden. Uw nieuwe kaart is dus geldig van 1 januari tot 31 december 2020.

 

Om de vernieuwing van de bewonerskaarten te vergemakkelijken, kunt u dit online doen.
Enige toelichting vooraf over de werkwijze:

  • zorg dat u uw identiteitskaart bij de hand hebt;
  • eens ingelogd op de module, klik dan op de knop “Kaart vernieuwen”;
  • voer uw rijksregisternummer in. Het veld “Referentie” is facultatief en mag u overslaan;
  • klik nadien op de knop « Zoeken », zodat u toegang hebt tot de te vernieuwen kaart(en);
  • om het dossier te openen, klik op het icoontje links van de referentie;
  • indien de gegevens correct lijken, klik dan op “Verlengen”;
  • ofwel moet u nog een saldo betalen, ofwel wordt uw nieuwe bewonerskaart zo snel mogelijk naar u opgestuurd;
  • kies vervolgens de kaart, die u wenst te vernieuwen, door te klikken op het icoontje voor de referentie ervan;
  • klik tenslotte op “Verlengen”, indien gewenst kan de aanvraag worden afgeprint door te klikken op ”Afdrukken”;
  • voor de vernieuwing van de 1ste kaart moet niets betaald worden, de waarborg van 10 EUR voldaan bij de afgifte van deze kaart geldt als betaling;
  • voor de 2de en 3de kaart is een betaling vereist : noteer de referentie van de kaart daar u deze moet gebruiken als gestructureerde mededeling bij de betaling.

 

Na ontvangst van de aanvraag – en de betaling indien het gaat over een 2de of 3de kaart – zal (zullen) de nieuwe kaart(en) u per post worden toegestuurd.
Indien de aanvraag niet online lukt, kunt u zich bij het parkeerloket aanbieden, dat zich op het gelijkvloers van het gemeentehuis bevindt, tijdens de hierna vermelde uren en dagen.

 

Info

Parkeerloket
02.761.27.24 (van 8u tot 12u45)
controle-parking@woluwe1200.be
Van 8u tot 12u45